Jsou státní maturity skutečným lékem?

10. 05. 2011 8:00:00
Ministr Dobeš vidí ve státních maturitách lék na ozdravení českého školství, a proto s nimi spojil svoji kariéru ministra školství. Je to názor správný nebo pokus řešit problém "od konce"?

Definice standardu

Ministr vychází ze správné úvahy, že státní maturity by měly být garantovanou formou standardu znalostí a dovedností, které má student (chce-li získat maturitní vysvědčení) na konci středoškolského studia ovládat.

Problémem ovšem je, že jsme se za ta léta neodvážili definovat obsah a minimální cíle vzdělávacích procesů na konci každého předcházejícího vzdělávacího stupně.

Chtít tak po studentech stanovenou sumu znalostí na konci středoškolského studia a rezignovat přitom na přesné vymezení cílů předškolního a základního vzdělávání, postrádá logiku.

Předškolní vzdělávání

Většina veřejnost má tendenci považovat mateřské školy za formu odkládacího koutku, kam ráno rodič přivede své dítě, aby si pod dohledem učitelky "pár hodin pohrálo".

To je pohled zjednodušený a je prvním zdrojem selhávání současného vzdělávacího procesu v Čechách.

Naše společnost si málo uvědomuje, že předškolní vzdělávání svým "mateřským" pojetím doplňuje výchovu dítěte z rodiny. Rozvíjí znalosti a dovednosti, které by si dítě z rodiny mělo přinést a v kolektivu stejně starých vrstevníků dítě disciplinuje a připravuje na vstup do základní školy.

Význam předškolního vzdělávání je podtržen celoevropským trendem rozpadu rodinných hodnot a selhávání funkčnosti rodiny. To vede k tomu, že stále více dětí přichází do základní školy bez náležitých znalostí, dovedností a návyků. Leccos je napravitelné, chybí-li však některým dětem i disciplína (především proto, že k ní není schopna své dítě dovést - bohužel v současnosti často nefunkční - rodina), pak je vzdělávací proces takového dítěte významně obtížnější.

Základní škola

Nedávno předložil ministr Dobeš vládě k projednání návrh novely školského zákona. Odpor proti této novele podepsalo asi tři sta učitelů, kteří protestovali proti jeho záměru "znovuzavedení učebních osnov".

Motivace jejich odporu je částečně pochopitelná. Po celá minulá léta byli pod tlakem vytvořit vlastní - své škole odpovídající - rámcové výukové plány. Dalo jim to hodně práce a někteří mohou snahu ministra považovat za byrokratické omezování jejich tvůrčích schopností.

A přesto považuji pokus sjednotit cíle základního vzdělání správnou cestou. To, co se totiž v Čechách v současné době děje, hraničí se skutečností, že ne všichni žáci základních škol se na konci základního vzdělání dostanou k přibližně stejné sumě znalostí a dovedností.

Základní školy začaly nabízet nejrozmanitější specializace a experimentální kombinace. Dnes se proto může snadno stát, že převedete své dítě z jedné základní školy do školy na druhé straně města - a z premianta se může stát žák podprůměrný. Ne kvůli svým schopnostem, ale kvůli tomu, že na původní škole se v daném ročníku učí něco jiného než na jeho současné škole.

Základní vzdělávání je proto základní, že každé dítě má získat stejné základní znalosti, vědomosti a dovednosti.

Základní školy - žáci, učitelé i rodiče - nemají být pokusnými králíky (pseudo)liberálních koncepcí nejrůznějších výzkumných ústavů pedagogických.

Co nám tedy řekne státní maturita?

Obávám se, že nám současná podoba státní maturity může svými výsledky pouze potvrdit chaotický a bezradný stav českého vzdělávacího systému. Žádný řád, vysoká míra dobrovolnosti, nezdravá míra nezávislosti hraničící s anarchií, frustrovaní učitelé a zmatení studenti.

Škoda, že současný minstr školství se nerozhodnul pro státní testování maturitních vědomostí až jako o výsledku obsahově vážné změny vzdělávacího systému, jenž by (mimo jiné) stanovila cíle vzdělávání předcházejících stupňů a byla by pro studenty a jejich učitele srozumitelným milníkem.

S takovou změnou měl ministr školství spojit svoji budoucnost. To by mělo smysl a bylo by to užitečné.

Autor: Ivo Strejček | úterý 10.5.2011 8:00 | karma článku: 18.37 | přečteno: 1213x

Další články blogera

Tato rubrika neobsahuje žádné články...

Další články z rubriky Politika

Karel Stýblo

Aktivisti se aktivizují.

Už zítra se chystají oslavy výročí listopadu 1989. Co může občan krásné české kotliny očekávat? Bohužel, nepůjde jenom o připomínku, jak jsme proti pendrekům vyzvonili klíči demokracii!

16.11.2018 v 12:22 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 38 | Diskuse

Jan Švadlenka

Aktuální průběh kauzy Čapí hnízdo - shrnutí

Takže si aktuální průběh nejnovějšího dějství kauzy Čapí hnízdo shrňme. Pominu teď, zda to, co říká pan Babiš mladší, je věrohodné, protože on opravdu může být schizofrenikem, který trpí paranoidními bludy.

16.11.2018 v 11:20 | Karma článku: 16.56 | Přečteno: 367 | Diskuse

Michal Okrouhlík

Demokratický pakt

Dvacet devět let demokracie dle písně od Karla Kryla... Dotáhne se to i nyní do konce, nebo se projeví české pohodlí a po pár vykřiknutí zalezeme do nory a budeme doufat v zázrak?

16.11.2018 v 10:48 | Karma článku: 5.91 | Přečteno: 281 | Diskuse

Petr Štrompf

Zeman s Babišem přiložili do kotle. Jsme a budeme tu jenom my dva!

Neodstoupím, a zapamatujte si to! Když padne vláda, znovu jejím sestavením pověřím Babiše! Tyto dvě věty nepochybně zapůsobí jako rozbuška v řadách oponentů v současné politické krizi.

16.11.2018 v 10:00 | Karma článku: 20.42 | Přečteno: 580 | Diskuse

Milan Šarapatka

Desetiprocentní poslankyně Šlechtová

Je nás pět až deset procent a ne 4 procenta, prohlásila Šlechtová v diskuzi na téma manželství gayů a leseb v Parlamentu.

16.11.2018 v 9:51 | Karma článku: 37.78 | Přečteno: 1480 | Diskuse
Počet článků 69 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 2902
Autor je od roku 2004 poslanec Evropského parlamentu za ODS. Jeho stránky jsou www.istrejcek.cz .

Narozen 11. ledna 1962 v Novém Městě na Moravě. Vystudoval Pedagogickou fakultu University Jana Evangelisty Purkyně v Brně a stal se učitelem, vyučuje angličtinu a zároveň i překládá. V letech 1996 - 1997 byl tiskovým mluvčím předsedy vlády Václava Klause a vlády ČR. Od roku 1998 do současnosti pracuje jako člen Zastupitelstva města Žďáru nad Sázavou, členem městské rady byl v letech 2002 - 2005. V Evropském parlamentu působí v Hospodářském a měnovém výboru a jako náhradník v zemědělském výboru. Je členem delegace Evropského parlamentu pro spolupráci s Čínou. Je ženatý a má dvě děti, hovoří anglicky a rusky.

Najdete na iDNES.cz